Tutup
EN
BM

Peribadi

Perniagaan

Pusat Pengetahuan Syariah

Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013
  • Rangka kerja pengawalseliaan dan penyeliaan Malaysia memasuki peringkat baharu pembangunannya apabila Akta Perkhidmatan Kewangan (FSA) dan Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 (IFSA) berkuat kuasa pada 30 Jun 2013.
  • IFSA adalah kemuncak usaha untuk memodenkan undang-undang yang mengawal kelakuan dan penyeliaan institusi kewangan Islam di Malaysia bagi memastikan undang-undang ini terus relevan dan berkesan untuk mengekalkan kestabilan kewangan, menyokong pertumbuhan inklusif dalam sistem kewangan dan ekonomi, serta memberi perlindungan yang secukupnya kepada pengguna.
  • Undang-undang itu juga memberikan Bank Negara Malaysia kuasa pengawalseliaan dan penyeliaan yang diperlukan untuk memenuhi mandatnya yang luas dalam persekitaran yang lebih kompleks dan saling berkaitan, memandangkan sifat perkembangan kewangan serantau dan antarabangsa.
  • Ini termasuk tumpuan yang dipertingkatkan pada langkah-langkah awalan untuk menangani isu-isu yang membimbangkan dalam institusi kewangan yang boleh menjejaskan kepentingan pendeposit dan pemegang polisi, dan fungsi pengantaraan kewangan yang berkesan dan cekap.
  • Adalah penting bahawa sistem kawal selia dan penyeliaan Malaysia dilengkapi dengan secukupnya untuk bertindak balas secara berkesan kepada risiko baharu dan baru muncul supaya keyakinan terhadap sistem kewangan terpelihara dan aktiviti pengantaraan kewangan kritikal yang penting kepada ekonomi tidak terganggu.
  • FSA dan IFSA menggabungkan beberapa undang-undang berasingan untuk mentadbir sektor kewangan di bawah satu rangka kerja perundangan bagi sektor kewangan konvensional dan Islam masing-masing, iaitu, Akta Bank dan Institusi Kewangan 1989 (BAFIA), Akta Perbankan Islam 1983, Akta Insurans 1996 (IA). ), Akta Takaful 1984, Akta Sistem Pembayaran 2003 dan Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953 yang dimansuhkan pada tarikh yang sama.
Ciri-ciri Utama Perundangan Baharu
  • Lebih jelas dan telus dalam pelaksanaan dan pentadbiran undang-undang. Ini termasuk objektif kawal selia yang ditakrifkan dengan jelas dan akauntabiliti Bank Negara Malaysia dalam mencapai matlamat utamanya untuk melindungi kestabilan kewangan, pencetus yang telus untuk melaksanakan kuasa dan fungsi Bank Negara Malaysia di bawah undang-undang, dan kriteria penilaian yang telus untuk memberi kuasa kepada institusi menjalankan kewangan terkawal. perniagaan, dan untuk kesesuaian pemegang saham;
  • Tumpuan yang jelas terhadap pematuhan dan tadbir urus Syariah dalam sektor kewangan Islam. Secara khususnya, IFSA menyediakan rangka kerja perundangan yang komprehensif yang selaras sepenuhnya dengan Syariah dalam semua aspek pengawalseliaan dan penyeliaan, daripada pelesenan kepada penggulungan institusi;
  • Peruntukan untuk keperluan kawal selia yang berbeza yang mencerminkan sifat aktiviti pengantaraan kewangan dan risikonya kepada keseluruhan sistem kewangan;
  • Peruntukan untuk mengawal selia syarikat pemegangan kewangan dan entiti bukan dikawal untuk mengambil kira risiko sistemik yang boleh timbul daripada interaksi antara institusi, aktiviti dan pasaran yang dikawal dan tidak dikawal. Menteri Kewangan boleh meletakkan institusi yang terlibat dalam aktiviti pengantaraan kewangan kepada peraturan dan penyeliaan berterusan oleh Bank Negara Malaysia jika ia menimbulkan atau berkemungkinan menimbulkan risiko kepada kestabilan kewangan keseluruhan;
  • Perlakuan perniagaan yang diperkukuh dan keperluan perlindungan pengguna untuk menggalakkan keyakinan pengguna dalam penggunaan perkhidmatan dan produk kewangan;
  • Memperkukuh peruntukan untuk penguatkuasaan yang berkesan dan awal serta campur tangan penyeliaan
Keperluan Syariah yang digariskan di bawah IFSA 2013

Fasal 28:

  1. Institusi hendaklah pada setiap masa memastikan bahawa matlamat dan operasi, perniagaan, hal ehwal dan aktivitinya adalah mematuhi Syariah.
  2. Bagi maksud Akta ini, pematuhan dengan mana-mana ketetapan Majlis Penasihat Syariah berkenaan dengan apa-apa matlamat dan operasi, perniagaan, hal ehwal atau aktiviti tertentu hendaklah disifatkan sebagai pematuhan Syariah berkenaan dengan matlamat dan operasi itu, perniagaan, urusan atau aktiviti.
  3. Jika institusi menyedari bahawa ia menjalankan mana-mana perniagaan, urusan atau aktivitinya dengan cara yang tidak mematuhi Syariah atau nasihat jawatankuasa Syariahnya atau nasihat atau ketetapan Majlis Penasihat Syariah, institusi itu hendaklah-
    1. segera memberitahu Bank dan jawatankuasa Syariahnya tentang fakta itu;
    2. berhenti serta-merta daripada menjalankan perniagaan, urusan atau aktiviti sedemikian dan daripada mengambil apa-apa perniagaan, urusan atau aktiviti lain yang serupa; dan
    3. dalam tempoh tiga puluh hari selepas menyedari ketidakpatuhan tersebut atau tempoh lanjut yang mungkin ditentukan oleh Bank, serahkan kepada Bank pelan mengenai pembetulan ketidakpatuhan tersebut.
    4. Bank boleh menjalankan penilaian yang difikirkan perlu untuk menentukan sama ada institusi itu telah membetulkan ketidakpatuhan yang disebut dalam subseksyen (3).
    5. Mana-mana orang yang melanggar subseksyen (1) atau (3) melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi lapan tahun atau didenda tidak melebihi dua puluh lima juta ringgit atau kedua-duanya.

Fasal 29:

  1. Bank boleh, menurut nasihat atau ketetapan Majlis Penasihat Syariah, menentukan standard-
    1. mengenai perkara Syariah berkenaan dengan penjalanan perniagaan, urusan atau aktiviti oleh institusi yang memerlukan penentuan undang-undang Islam oleh Majlis Penasihat Syariah; dan
    2. untuk melaksanakan nasihat atau ketetapan Majlis Penasihat Syariah.
  2. Di samping itu, Bank juga boleh menetapkan piawaian yang berkaitan dengan mana-mana perkara berikut yang tidak memerlukan penentuan undang-undang Islam:
    1. Tadbir urus Syariah termasuk-
      1. fungsi dan tugas lembaga pengarah, pegawai kanan dan ahli jawatankuasa Syariah sesebuah institusi berhubung dengan pematuhan Syariah;
      2. keperluan yang sesuai dan wajar atau hilang kelayakan ahli jawatankuasa Syariah; dan
      3. fungsi pematuhan Syariah dalaman; dan
    2. apa-apa perkara lain berhubung dengan perniagaan, hal ehwal dan aktiviti sesuatu institusi bagi maksud pematuhan Syariah.
  3. Tiap-tiap institusi, pengarah, ketua pegawai eksekutif, pegawai kanan atau ahli jawatankuasa Syariah hendaklah pada setiap masa mematuhi piawaian yang ditentukan oleh Bank di bawah subseksyen (1) dan (2) yang terpakai kepada orang tersebut.
  4. Setiap institusi hendaklah pada setiap masa-
    1. memastikan bahawa dasar dan prosedur dalamannya mengenai tadbir urus Syariah adalah konsisten dengan piawaian yang ditetapkan oleh Bank di bawah seksyen ini; dan
    2. sama ada piawaian telah ditetapkan atau tidak oleh Bank di bawah seksyen ini, menguruskan perniagaan, hal ehwal dan aktivitinya dalam cara yang tidak bertentangan dengan Syariah.
  5. Tiap-tiap pengarah, pegawai atau ahli jawatankuasa Syariah sesuatu institusi hendaklah pada setiap masa mematuhi dasar dan prosedur dalaman yang diterima pakai oleh institusi tersebut untuk melaksanakan piawaian yang ditentukan oleh Bank di bawah subseksyen (1) atau (2).
  6. Mana-mana orang yang tidak mematuhi mana-mana standard yang dinyatakan di bawah subseksyen (1), melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi lapan tahun atau didenda tidak melebihi dua puluh lima juta ringgit atau kedua-duanya.

Fasal 30:

  1. Orang berlesen hendaklah menubuhkan jawatankuasa Syariah bagi tujuan menasihati orang berlesen dalam memastikan perniagaan, hal ehwal dan aktivitinya mematuhi Syariah.
  2. Bagi maksud subseksyen (1), jika terdapat lebih daripada seorang orang berlesen dalam kumpulan kewangan, salah seorang daripada orang berlesen boleh memohon kepada Bank untuk penubuhan jawatankuasa Syariah tunggal dalam kumpulan kewangan dan Bank boleh meluluskan permohonan secara bertulis jika Bank berpuas hati bahawa jawatankuasa Syariah yang ditubuhkan sedemikian mampu memastikan pematuhan Syariah oleh semua orang berlesen dalam kumpulan kewangan.
  3. Bank mungkin memerlukan orang yang diluluskan atau pengendali sistem pembayaran yang ditetapkan untuk menubuhkan jawatankuasa Syariah bagi tujuan menasihati orang yang diluluskan atau pengendali sistem pembayaran yang ditetapkan dalam memastikan perniagaan, hal ehwal dan aktiviti mereka mematuhi Syariah.

 

Fasal 31:

Tiada seorang pun boleh dilantik, dilantik semula atau menerima sebarang pelantikan sebagai ahli Syariah jawatankuasa melainkan jika orang tersebut memenuhi keperluan seperti yang dinyatakan dalam mana-mana piawaian sebagaimana yang ditentukan oleh Bank di bawah subperenggan 29(2)(a)(ii) dan telah mendapat kelulusan bertulis terlebih dahulu daripada Bank.

 

Fasal 32:

Jawatankuasa Syariah dan setiap ahli jawatankuasa Syariah hendaklah mempunyai tugas dan fungsi yang ditetapkan dalam mana-mana piawaian sebagaimana yang ditentukan oleh Bank di bawah subperenggan 29 (2)(a)(i).

 

Fasal 33:

  1. Seseorang ahli jawatankuasa Syariah hendaklah berhenti menjadi ahli jika-
    1. ahli tersebut meletakkan jawatan sebagai ahli;
    2. institusi itu, tertakluk kepada kelulusan bertulis Bank terlebih dahulu di bawah subseksyen (2), menamatkan pelantikan ahli tersebut;
    3. ahli tersebut hilang kelayakan menurut mana-mana piawaian yang ditetapkan oleh Bank di bawah subperenggan 29(2)(a)(ii); atau
    4. ahli tersebut tidak lagi memenuhi keperluan yang sesuai dan wajar seperti yang ditentukan oleh Bank di bawah subperenggan 29(2)(a)(ii) untuk memuaskan hati Bank.
  2. Seorang ahli jawatankuasa Syariah yang-
    1. meletakkan jawatan sebagai ahli; atau
    2. menyedari bahawa dia hilang kelayakan menurut mana-mana piawaian yang ditentukan oleh Bank di bawah subperenggan 29(2)(a) (ii) dan oleh itu, menurut perenggan (1)(c), berhenti menjadi ahli, hendaklah memberitahu Bank fakta itu dan sebab-sebabnya serta-merta atau dalam mana-mana hal tidak lewat daripada empat belas hari keadaan sedemikian.
  3. Institusi tidak boleh menamatkan pelantikan ahli jawatankuasa Syariahnya melainkan institusi itu telah mendapat kelulusan bertulis daripada Bank terlebih dahulu untuk berbuat demikian.
  4. Tertakluk kepada seksyen 273, Bank boleh, melalui perintah bertulis, memecat ahli jawatankuasa Syariah jika Bank berpendapat bahawa-
    1. mana-mana hal keadaan yang dinyatakan dalam perenggan (1)(c) atau (d) telah berlaku berhubung dengan ahli itu dan ahli itu kekal menjadi ahli jawatankuasa Syariah; atau
    2. ahli tersebut telah melanggar mana-mana peruntukan Akta ini atau gagal mematuhi mana-mana piawaian yang terpakai baginya.
  5. Pemecatan ahli jawatankuasa Syariah di bawah subseksyen (4) adalah sah dan sah walau apa pun yang terkandung dalam kontrak perkhidmatan atau apa-apa perjanjian lain yang berkaitan dengan pelantikannya dan sama ada dibuat atau diperuntukkan di bawah mana-mana undang-undang bertulis atau tidak, dan seseorang yang dipecat daripada jawatan tidak berhak untuk menuntut pampasan bagi kehilangan jawatan.

 

Fasal 34:

  1. Jika seseorang tidak lagi menjadi ahli jawatankuasa Syariah sesebuah institusi menurut-
    1. perenggan 33(1)(a), (b) atau (d); atau
    2. perenggan 33(1)(c) jika kehilangan kelayakan itu berada dalam pengetahuan institusi, institusi itu hendaklah memberitahu Bank secara bertulis tentang fakta itu dan sebab-sebab pemberhentian itu dengan serta-merta atau dalam apa jua keadaan tidak lewat daripada empat belas hari dari tarikh pemberhentian itu.
  2. Jika seseorang tidak lagi menjadi ahli jawatankuasa Syariah di bawah subseksyen 33(1) atau dipecat oleh Bank di bawah subseksyen 33(4), institusi itu hendaklah melantik ahli jawatankuasa Syariahnya yang baharu mengikut seksyen 31 dalam tempoh tersebut. sebagaimana yang ditentukan oleh Bank.

 

Fasal 35:

  1. Sesuatu institusi dan mana-mana pengarah, pegawai atau pengawal institusi itu hendaklah-
    1. memberikan apa-apa dokumen atau maklumat dalam pengetahuannya, atau mampu diperolehi olehnya, yang mungkin dikehendaki oleh jawatankuasa Syariah; dan
    2. memastikan bahawa dokumen atau maklumat yang diberikan di bawah perenggan (a) adalah tepat, lengkap, tidak palsu atau mengelirukan dalam mana-mana butiran material, untuk membolehkan jawatankuasa Syariah menjalankan tugasnya atau melaksanakan fungsinya di bawah Akta ini.
  2. Kecuali sebagaimana yang diperuntukkan dalam seksyen 36, ahli jawatankuasa Syariah tidak boleh mendedahkan apa-apa dokumen atau maklumat yang diberikan di bawah subseksyen (1) kepada mana-mana orang lain.

 

Fasal 36:

Ahli jawatankuasa Syariah tidak akan bertanggungjawab-

  1. bagi pelanggaran kewajipan kerahsiaan antara ahli tersebut dan institusi berkenaan dengan-
    1. sebarang pelaporan kepada Bank; atau
    2. pelaksanaan tugasnya dan pelaksanaan fungsinya, menurut mana-mana piawaian yang ditetapkan oleh Bank di bawah subperenggan 29(2)(a)(i) yang dilakukan atau dibuat dengan suci hati; atau
  2. untuk didakwa di mana-mana mahkamah kerana memfitnah berkenaan dengan apa-apa pernyataan yang dibuat oleh anggota itu tanpa niat jahat dalam menunaikan kewajipannya di bawah Akta ini.

Fasal 37:

  1. The Bank may require an institution to appoint any person as the Bank may approve, to carry out an audit on Shariah compliance by the institution.
  2. The person appointed under subsection (1) shall have such duties and functions as may be specified by the Bank and shall submit a report to the Bank on the audit carried out pursuant to this section.
  3. The remuneration and expenses of the person appointed under subsection (1) relating to any audit on Shariah compliance under this section shall be borne by the institution.
  4. A person appointed under subsection (1) shall not be liable for a breach of duty of confidentiality between such person and the institution in respect of matters reported to the Bank pursuant to an audit on Shariah compliance under this section.

 

Clause 38:

  1. Without prejudice to section 37, the Bank may appoint for an institution any person to conduct an audit on Shariah compliance-
    1. if the institution fails to appoint a person under subsection 37(1);
    2. in addition to the person appointed under subsection 37(1); or
    3. under any other circumstances as the Bank deems appropriate for the purposes of compliance with Shariah by the institution, and the remuneration and expenses relating to such appointment shall be borne by the institution.
  2. The person appointed under subsection (1) shall have such duties and functions as may be specified by the Bank and shall submit a report to the Bank on the audit carried out pursuant to this section.
  3. A person appointed under subsection (1) shall not be liable for a breach of duty of confidentiality between such person and the institution in respect of matters reported to the Bank pursuant to an audit on Shariah compliance under this section.

“Please be informed that we have discontinued the publication of the Al-Muamalat magazine and replaced with new publication of monthly article (“Publication”).The information, opinions and analyses contained in the Publication have been prepared in good faith by Bank Muamalat Malaysia Berhad (“BMMB”) and are supplied for general information only. All information, analyses and opinions contained in the Publication are not to be relied upon, include but not limited to as the authoritative or taken in substitution for the exercise of independent verification and judgment by any recipient, and are subject to change without notice. The Publication is not, and shall not be construed as, an offer document or an offer or solicitation to buy or sell any product or to enter into any transaction or to take or refrain from taking any action in respect of the same. You are encouraged to consult your professional advisor(s) if you have any specific issue(s) and/or question(s) relating to the Publication. BMMB shall not be liable in any manner whatsoever for any direct and/or consequential loss arising from any use of or reliance on any of the contents of the Publication. The Publication shall not be reproduced or disclosed (in whole or in part) to any other person without the prior consent of BMMB”.

Al Muamalat
Al-Muamalat Vol 01
Al-Muamalat Vol 02
Al-Muamalat Vol 03
Al-Muamalat Vol 04
Al-Muamalat Vol 05
Al-Muamalat Vol 06
Al-Muamalat Vol 07
Al-Muamalat Vol 08
Al-Muamalat Vol 09
Al-Muamalat Vol 10

 

Handbook
Perbankan Islam Untuk Bukan Islam Dari Perspektif Syariah
Pelbagai Hukum Muamalat – Deposit
Kewajipan Membayar Hutang
Fatwa Zakat Kontemporary
Riba Usury & Pengharamannya
Perbandingan Antara Perbankan Islam Dan Konvensional
Riba: Perspektif Tasawuf
Wakaf Dalam Islam
No Terma Konvensional Terma Islamik
1 Interest (Riba/ ربا ) Profit – Sale based contract (Al-Ribh/ الربح )
Dividend – CASA/IA account (Mudharabah) (Al-Hissah/ الحصة )
Hibah – CASA (Wadi’ah) (Al-Hibah/ الهبة )
2 Loan/Borrowing (Qardh/ قرض ) Islamic Loan without interest is acceptable. Financing (Al-Tamweel/ التمويل )
3 Repayment (Sadad al-Dayn/ ر دُ اُلدين / سداد اُلدين ) Payment (Daf’un / دفع )
4 Borrower (Muqtaridh/ مقترض ) Customer (Al-Zaba’in/ الزبائن )
5 Lender (Muqridh/ مقرض ) Financier (Al-Mumawwil/ الممول )
6 Insurance (Ta’min/ تأمين ) Takaful (Al-Takaful/ التكافل )
7 Penalty (Gharamah/ غرامة ) Compensation (Ta’widh/ تعويض )
8 Fixed Deposit Account (Wadi’ah marbutah/ وديعة مُربوطة ) General Investment Account (Hisab al-Istithmariah al-‘Ammah/ حساب اُلاستثمارية
العامة )
Fixed Term Account-i (Hisab Muddah Muhaddadah/ حساب مُدة مُحددة )
9 Overdraft (Al-Sahb ‘ala al-Makshuf/ السحب عُلى اُلمكشوف ) Cash Line (Khat al-Naqdiah/ خط اُلنقدية )
10 Non-performing Loan (NPL)
(Al-Qurudh ghayr al-‘Amilah/ القروض غُير
العاملة )
Non-performing Financing (NPF) (Al-Tamweel ghayr al-‘Amil/ التمويل غُير اُلعامل )
11 Early Settlement Penalty
(Gharamah al-Saddad al-Mubakkir/ غرامةُ
( السداد اُلمبكر
Reduction of Ibra’ (Ibra’/ ابرأ )
12 Bond (Sanadaat/ )سندات Sukuk ( )صكوك
Sembang dengan kami sekarang!
WhatsApp
AUSTRALIAN DOLLARAUD2.9960002.8290002.813000
BRUNEI DOLLARBND3.4360003.2350003.224000
CANADIAN DOLLARCAD3.2600003.1410003.124000
SWISS FRANCCHF5.1640004.9360004.918000
EURO EUR4.8410004.5680004.546000
STERLING POUNDGBP5.7800005.5200005.511000
NEW ZEALAND DOLLARNZD2.7550002.5550002.540000
SINGAPORE DOLLARSGD3.4360003.2350003.234000
UNITED STATES DOLLARUSD4.6060004.3540004.337000

2024-11-22 08:36:12